معرفی کتاب | عادت های اتمی

از قدرت عادت های کوچیک خبر دارین؟ شده بخواین تلاش کنین رفتار خوبی رو تمرین کنین و جزء عادت هاتون قرار بدین؟ یا عادت بدی رو حذف کنین؟  

کتاب عادت های اتمی (Atomic Habits) نوشته ی جیمز کلیر، در مورد شکل دادن عادت های مثبت و از بین بردن عادت های منفی و البته اهمیت خودِ عادت نوشته شده.

اول ببینیم جیمز کلیر کیه؟ این آقا یه کارآفرین، نویسنده و سخنرانه که روی عادت ها، تصمیم گیری و بهبود پیوسته کار می کنه. از سال 2012 شروع به انتشار مقاله در مورد عادت تو وبسایتش می کنه و همین عادتِ نویسندگی و دوشنبه و پنجشنبه پست منتشر کردن براش کلی بازدید کننده میاره. یه دفه میبینه که عضویت های خبرنامه ایمیلی سایتش بیش از اون چیزی شده که فکر میکرده! خلاصه به این روند ادامه میده و تو این وبسایت کماکان به تجزیه و تحلیل عادت ها می پردازه و یه برنامه ی گام به گام ارائه میده برای ایجاد عادتهای بهتر، برای تمام عمر. تا اینکه سال 2015 با انتشارات رندوم هاوس قرارداد می بنده و نتایج تجربیات و مطالعاتش رو در قالب کتاب عادتهای اتمی منتشر می کنه، که نقد و تمجید های زیادی بخاطر این کتاب میگیره.

همین الان هم توی سایتش مطالبش رو به روز میکنه و خبرنامه ایمیلی داره که محتوای ارزشمندی رو ارائه میده.

تو پیج اینستاگرامش هم یادآوری‌های کوچیک در مورد ساختن عادت‌های خوب، شکستن عادت‌های بد و تصمیم‌گیری پست میکنه.

میتونین به سایت www.jamesclear.com و پیج اینستاگرامش @jamesclear سر بزنین.

حالا بریم سراغ کتاب:

ترجمه کتاب تو ایران توسط چند انتشارات منتشر شده.

سه تا از معروف ترین هاش :

نشر نوین با ترجمه هادی بهمنی

نشر هورمزد با ترجمه هوشمند دهقان

نشر میلکان با ترجمه زهرا صادقی و البته با نام خرده عادت ها

نسخه الکترونیکی و صوتی هم تو اپلیکیشن های مختلف از جمله فیدیبو، طاقچه،نوار… در دسترسه، که خود من نسخه الکترونیکی نشر نوین رو از طاقچه خوندم. ترجمه هم به نظرم روان و خوب بود.

سعی میکنم یه خلاصه‌ی شسته رفته از کتاب اینجا بنویسم که یه چیزی از کلیت و چارچوبش دستتون بیاد و بینش جملات کلیدی از خود کتاب رو هم بیارم.

اهمیت عادت

آقای کلیر اول میاد از داستان خودش میگه و اتفاقی که تو زندگیش افتاده و بعد از اون با کمک اثر عادت های کوچیک تونسته چه موفقیت‌هایی رو کسب کنه. (کاملا ملموس و به دور از غلو البته 😊 )

دقت کنین، اثر یه اتفاق و یه تصمیم خارق‌العاده نیست، بلکه اثر عادت‌های کوچیکش رو در دراز مدت میگه. عادت چیه اصلا؟

عادت، روتین یا رفتاری است که به صورت مداوم انجام می‌شود و در بسیاری از اوقات به‌صورت خودکار رخ می‌دهد.”

و اصلا چرا مغز عادت می سازه؟ “در واقع عادت‌ها بار شناختی را کاهش می‌دهند و ظرفیت ذهنی را آزاد می‌کنند تا بتوانید به وظایف دیگری توجه کنید.”

بعد از اون توضیح میده که چرا این کتاب رو نوشته؟ برمیگرده به همون قصه وبسایتش که براتون گفتم.

و شروع میکنه به ارائه ی برنامه عملیاتیش، که یکسری توصیه های عملی و قابل فهم و اجراست.

اول باید ببینیم چرا و چجوری عادت های کوچیک باعث اتفاقای بزرگ میشن؟ دوباره میگم، حرف از یه اقدام بزرگ نمی زنیم.

میگه از نظر ریاضی اینطوریه که: اگر به مدت یک سال هر روز یک درصد بهتر بشید، در انتهای کار 37 برابر بهتر میشید.

“عادت ها به معنای تجمع سود حاصل از بهبود های شخصی هستند.”

این وسطا برای هر چیزی که میگه کلی مثال میزنه که حرفاش رو ملموس تر کنه. مثلا اینجا میگه  یه سنگ‌شکن رو می‌بینی که صد بار روی یه سنگ پتک میزنه و هیچ ترکی ایجاد نمیشه، ولی صد‌‌ویکمین ضربه بالاخره کارشو میسازه. خب تو میدونی که نتیجه، کارِ ضربه ی آخر نیست بلکه صد تا ضربه روش تاثیر گذاشتن.

اما مشکلی که ما داریم تو تغییر رفتارامون بخاطر چیه؟ نویسنده معتقده که جدا از هدف، ما باید سیستممون رو تغییر بدیم، یعنی تمرکزمون روی سیستم باشه تا هدف.

“اهداف برای تعیین مسیر لازمند اما سیستم ها بهترین گزینه برای پیشرفت هستند.”

ما یه سری نتایج داریم که میخوایم تغییرشون بدیم. در واقع یه سیستمی هست که اون نتایج رو میسازه و ما باید اونو تغییر بدیم!

“وقتی مشکلات را در سطح نتایج حل می کنید، تنها به شکل موقت آنها را از بین می برید”

“شما تا سطح اهدافتان بالا نمی روید بلکه تا سطح سیستم هایتان پایین می آیید.”

به یه بیان دیگه میگه اول برای ایجاد یه عادت باید سعی کنی هویتی رو در خودت ایجاد کنی که اون کار رو انجام میده.

و حالا میرسیم به جواب این سوال که

چرا تغییر عادت ها برامون چالش برانگیزه؟

1) سعی می کنیم مورد اشتباهی رو تغییر بدیم.  2) شیوه نادرستی رو برای تغییر انتخاب می کنیم. در ادامه به طور مفصل این دو مورد رو توضیح میده.

در مورد دلیل اول:

ما توی سه سطح می تونیم تغییر ایجاد کنیم. سه لایه برای تغییر رفتار داریم (مثل پوسته های پیاز، از بیرون به درون) : 1)خروجی ها 2)پروسه ها 3)هویت .

ایجاد کردن تغییر تو همه ی سطوح خوبه، اما جهت تغییره که مهمه. اگه جهت تغییر از هویت به سمت خروجی‌ها باشه، این یعنی تمرکز روی شخصیتی باشه که دوست داریم در آینده داشته باشیم. حالا پروسه ای رو برای تغییر در هویت توضیح داده.

و در مورد دلیل دوم، یعنی شیوه تغییر عادت:

4 گام برای تغییر رفتار داریم.

چرخه ی عادت، یه الگوی چهار مرحله ای ساده ست شامل: سرنخ/ تمایل/ پاسخ/ پاداش

حالا 4 قانون تغییر رفتار چیه؟ بر اساس این 4 مرحله، 4 تا قانون می ذاریم:

  1. سرنخ: آن را شفاف کنید.
  2. تمایل: آن را جذاب کنید.
  3. پاسخ: آن را ساده کنید.
  4. پاداش: آن را رضایت بخش کنید.

و البته معکوسش، برای شکستن عادت های بد.

توی هر فصل، جداگانه میاد مبسوط قانون‌ها رو توضیح میده و براشون مثال میاره . روش‌های عملیاتی پیاده کردنشون رو میگه و مرحله به مرحله میگه که چیکار کنید.

یه نکته دیگه که ازش حرف زده اینه که، انگیزه تو انجام دادن کاری که می‌خوایم به عادت تبدیلش کنیم نقش داره، اما بیش از حد نقش انگیزه رو برامون بزرگ کردن. در واقع اینکه محیطمون رو چطور تغییر بدیم و روش‌های درستی رو پیاده کنیم اهمیتش تو اجرایی شدن اون کار بیشتره.

عادت هایتان بسته به اتاقی که در آن حضور دارید و سرنخ هایی که پیش رویتان قرار دارند، عوض می شوند.”

شاید با هبیت‌ترکر یا ردیاب عادت آشنایی داشته باشین. تو این کتاب به اون هم اشاره شده، به عنوان یه ابزار و در آخرین مرحله تقریبا! یعنی بعد از اینکه تمام مراحل ساختن عادت رو پیاده کردیم، استفاده از ابزاری مثل هبیت‌ترکر میتونه بهمون کمک کنه. اشتباهی که خود من می‌کردم این بود که این اولین و شاید گاهی تنها قدمم برای شروع یه رفتار جدید و تبدیل اون به عادت بود.

در انتها، نویسنده یه سری ضمیمه برای کتاب گذشته که تو اونها قوانین تغییر رفتار رو برای پیاده کردن تو کسب کار و تربیت فرزند توضیح داده و با مثال بازش کرده، که اون هم مفیده و نشر نوین این بخش رو توی سایتش منتشر کرده.

در نهایت به نظر من، این کتاب از دسته کتابای زرد و صرفا انگیزشی تیپ موفقیت بازار نیست، بلکه یه سری روش کاملا عملیاتی با یه زبون ساده ست که قرار هم نیست یک شبه براتون معجزه کنه!

امیدوارم از خوندنش لذت ببرید و براتون مفید باشه.

راستی! پادکست هلی‌تاک تو اپیزود 15 و 16 از اهمیت عادت‌ها و چگونه ساختنشون با همین روش گفته. کتاب عادت‌های اتمی رو هم توش معرفی کرده! اگه فرصت خوندن کتاب رو نداشتین، ازش استفاده کنین.

5 دیدگاه در “معرفی کتاب | عادت های اتمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *