معرفی کتاب | دنیای سوفی؛ آشنایی با دنیای فلسفه با طعم داستان

«…فلسفه بگو بخند مجالس مهمانی نیست. درباره این است که ما کی هستیم و ازکجا آمده‌ایم. خیال می‌کنی در مدرسه چنین چیزهایی به ما یاد می‌دهند؟»

«این پرسش‌ها پاسخی ندارد.»

«بله ولی در مدرسه به ما حتی یاد نمی‌دهند این چیزها را سوال کنیم!»

دنیای سوفی

اسمش را زیاد شنیده‌اید. حتی اگر تا به حال آن را نخوانده باشید، آنقدر اسم و عکس جلدش را دیده‌اید که شاید اصلا رغبتی به خواندنش ندارید! مثل من، شاید دچار این وسواس شده باشید که:

کتابی که «همه جا» می‌بینم، احتمال به درد نخور بودنش زیاد است :// . که همین باعث شد این کتاب تقریبا دو سه سالی گوشه‌ی کتابخانه الکترونیکم خاک بخورد! شاید چون به اندازه کافی از موضوعش خبر نداشتم.

اول، بد نیست مختصری نویسنده را بشناسیم. یوستین گردر، نویسنده و استاد فلسفه اهل نروژ است. گردر در دبیرستان فلسفه تدریس می‌کرده. او دلش می‌خواسته مسائل پیچیده فلسفی را با زبانی ساده و در قالب داستان برای دانش‌آموزانش روایت کند، تا درک این مسائل برایشان ساده‌تر باشد. این همان کاری است که او در کتاب‌هایش انجام می‌دهد. همان کاری که در معروف‌ترین رمان فلسفی‌اش، «دنیای سوفی»، که در سال 1991 آن را نوشته، انجام داده است.

سه ترجمه مطرح از این کتاب، ترجمه‌های زیر هستند:

ترجمه حسن کامشاد- نشر نیلوفر

ترجمه مهرداد بازیاری- نشر هرمس-هوپا

ترجمه کوروش صفوی- نشر دفتر پژوهش‌هاش فرهنگی

می‌توانید از نسخه‌های الکترونیکی موجود در فیدیبو، طاقچه و غیره هم استفاده کنید. جهت دوستی با محیط زیست و صرفه جویی در هزینه‌ها و … 😊

کتاب 600 و اندی صفحه است که شاید زیاد به نظر برسد. اما وقتی به این فکر کنید که این 3000 سال تاریخ فلسفه است که در این صفحات جا گرفته، شاید شگفت‌زده شوید!

داستان از اینجا شروع می‌شود که سوفیِ نوجوان، نامه‌ای بی‌نام و نشان با محتوای دو کلمه‌ای «تو کیستی؟» دریافت می‌کند، و با ادامه پیدا کردن این روند و دریافت نامه‌های بعدی با پرسش‌های فلسفی دیگر، داستان شکل می‌گیرد…

اگر به موضوعات فلسفی علاقه‌مندید و نمی‌دانید باید مطالعه‌تان را از کجا آغاز کنید، فکر می‌کنم این کتاب برایتان بهترین شروع باشد! حتی اگر حوصله خواندن متون سخت و سنگین فلسفی را ندارید ولی می‌خواهید جمع و جور و با زبان ساده، سیر تاریخ فلسفه را در یک رمان بخوانید، این کتاب برای شماست!

در یک کلام، حسن کتاب این است:

در بستر یک داستان، سیر تکاملی تاریخ فلسفه را به زبانی ساده روایت می‌کند، طوری که از آن خسته نمی‌شوید!

« به‌نظر می‌رسد که همراه با افزايش سن و سال، ديگر چيزی ما را به‌ حيرت نمی‌اندازد. اما در اين ماجرا، چيزهایی اساسی و اصلی را از دست می‌دهيم که فيلسوفان می‌کوشند تا آنها را در ما بيدار کنند. زيرا در درون ما، در ژرفای وجودمان، صدایی کوتاه به‌ما می‌گويد که زندگی، معمایی شگرف است.»

دنیای سوفی

5 دیدگاه در “معرفی کتاب | دنیای سوفی؛ آشنایی با دنیای فلسفه با طعم داستان

  • خرداد 9, 1400 در 7:16 ب.ظ
    Permalink

    ممنون از مطالب خوبت دکتر مهربونم
    پیشنهاد میکنم اگر کتابای دنیل افری رو نخوندید حتماً بخونید. اتفاقا توی همین اپلیکیشن ها هم موجود هست.

    پاسخ دادن
    • خرداد 10, 1400 در 7:45 ب.ظ
      Permalink

      فاطمه جان ممنونم از لطفت
      همین الان تو فیدیبو اسمش رو سرچ کردم و عنوان کتابهاش واقعا قلقلکم داد که برم سراغش :)) خلاصه کلی ممنونم بابت معرفیش، و دلم میخواد راهنماییم کنی که شروع با کدومشون میتونه بهتر باشه، اگه فرقی داره!
      راستی در مورد دنیای سوفی که تو پست قبل گفتی قبلا گفتی و دوسش نداشتی، بهت حق میدم. از نظر من داستان از نظر “ادبی” شیرین نیست، ولی خوندن محتواش که تاریخ فلسفه بود، با یه زبان ساده و یه کم کشش داستانی، این بود که منو ترغیب به ادامه دادنش کرد :))

      پاسخ دادن
      • خرداد 19, 1400 در 1:10 ق.ظ
        Permalink


        من خودم به همون ترتیبی که ترجمه شد خوندم ولی فکر نمیکنم خیلی فرقی داشته باشه
        یعنی اول آنچه شما میگویید انچه پزشک میشنود… نیمه پنهان پزشک و در آخر آن روی سکه…
        امیدوارم از خوندنشون لذت ببری😍

        پاسخ دادن
  • مهر 5, 1400 در 2:58 ب.ظ
    Permalink

    چه زیبا نوشتی فاطمه‌ی عزیز،
    من هم موافق صرفه‌جویی در مصرف کاغذ هستم.
    🌸🌿

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *